Sunday 16 November 2014

Causeri mens jeg venter på at min vask er færdig

En af mine kolleger har en seddel på sin lampe, hvor der står "Nej". Og på trods af det sikkert velmenende budskab (husk at respektere dine egne grænser, der er ikke noget galt i at sige fra etc.) vil jeg aldrig selv have sådan en seddel hængende. Lad mig uddybe: Jeg ville selv nok vælge at skrive noget konkret som f.eks. "tag hjem kl. 15 hver dag i uge 49" direkte på sedlen, i stedet for "Nej". Jeg mener, hvis nogen spørger, om man vil have 1 mio. kr, siger man jo ikke nej bare for at sige nej.

Budskabet er for uklart til min smag: Jeg siger nej. Det står jo på sedlen. Undtagen, når jeg ikke gør. Ok så.

Kungfutse siger "at vide, hvad der er rigtigt at gøre og ikke gøre det, er mangel på enten mod eller overbevisning", og jeg er enig. Hvis man ved, hvad der er rigtigt for en selv at gøre, så gør man det, og ellers mangler man mod. Eller overbevisning. Og jeg tror meget ofte, det er overbevisningen der mangler for at være helt ærlig. Mener man virkelig, at det er vigtigere at mødes med venner end at afslutte en opgave på arbejde? (Jeg gør ofte ikke) Er det vigtigere at rydde op end at sove længe og gå en tur i weekenden?
Men jeg mener egentlig ikke, at man skal prioritere enkeltstående handlinger. Jeg taler om, at man skal prioriterer områder. Selvfølgelig kan det være man aflyser et eller andet man generelt prioriterer. Men hvis man ALTID ender med at aflyse det, så skal man ikke lyve for sig selv, og sige, at man prioriterer det, men bare er dårlig til at sige nej, for det gør man ikke, og det er man ikke.


Og jeg bliver også temmelig provokeret af hele "problemet er, at jeg er for flink"-ideologien. Nej. Problemet er ikke, at du er for flink Mother Theresa. Det er folk sjældent. Problemet er, at du gør et eller andet, som du bagefter brokker dig over ikke at have fået nok for at gøre. Tough luck for dig, at du ikke havde mulighed for at få forventningsafstemt til din fordel i god tid og nu prøver at guitshame andre, så du kan få tingene på din måde. Men det er ikke at være flink. At være flink er at behandle børn og dyr godt, at huske at spørge om alle har noget i deres glas, grine af de vittigheder, der ikke er alt for dårlige, råbe op om dem er ER for dårlige og grine ad sig selv så andre også kan gøre det.

No comments: