Friday, 15 February 2008

Jaws *SPOILERS*

Jeg så Jaws igår sammen med M, D og B, og jeg synes også (som jeg har set flere gør på IMDB), at det er en af Spielbergs bedste film. Jeg blev faktisk overrasket over hvor god filmen er når man tager i betragtning, at 1) filmen er fra 1975, dvs at effekterne var langt sværere at lave end idag, og 2) at filmen er så berømt, at jeg satte mig til at se den med enorme forventninger og tonsvis af parodier i frisk erindring.

Men som sagt holder filmen vand (hehe). Hvad handler filmen om? På overfladen er det den sædvanlige katastrofefilm: Den handler om en politimand (helten) på en ferieø, som er outsider (han er fra New York men er flyttet for at de to sønner skulle få en tryg opvækst). En haj slår en pige ihjel og politimanden vil afspærre standene. Bormesteren siger nej for ikke at skræmme turisterne, og lægen siger, at det nok er en bådulykke. Hajen angriber igen, slår en dreng ihjel, og politimanden gør i løbet af nogle dage (og endnu et hajoffer) op med sig selv, at det ER en haj, og at nogen skal gøre noget. Han tager på hajjagt med en ældre hajjæger (harpun metoden) og en yngre biolog (repræsenterende teknologiens vidundere indenfor jagt) og så er kampen igang. Glemte jeg at sige at politimanden på øen har vandskræk efter "en hændelse" i barndommen? Og at hajen kommer forbi hver gang hans kone masserer ham/ringer til ham?

Som I kan ane ligger der en guldgrube af temaer under overfladen. Flere har forsøgt at finde en social vinkel i at hajjægeren er underklasse og biologen er overklasse, men det tror jeg er at strække det for vidt. De er outsidere i forhold til øens middelklasseidyl, noget der er vigtigt, men bemærk, at de har flere fællelstræk end det modsatte (knobbinding, holdning til kvinder, fascination af hajer, de har været udefor en ulykke der involverede hajer).
Så, igen: Hvad handler filmen om? Ok: Om en fyr og hvordan han lærer at blive voksen/ at tage ansvar. Hans modstandere: Kvinder (læs: hajer).
Det lyder nok søgt, men jeg synes det er belæg for det.
I det, som nok kan betegnes som hovedscenen i filmen, sidder den ældre hajjæger og den unge biolog og sammenligner ar "der ikke forsvinder", mens helten ser på, og har lyst til at være med (han har bare ikke så mange ar). Haj bid, barracuda bid, etc. Og det værste: knust hjerte pga. en pige. Dvs. Lighedstegn mellem ar efter hajer og kvinder. Men for at slå pointen fast, skal biologen gætte hvad der stod på den tatovering hajjægeren har fået fjernet (med ar til følge). Hans gæt: "Mor". Men nej. Det stod et skibsnavn. Skibet der sank og efterlod hajjægeren og hans kammerater til tusindvis af hajer.

Og ja, heltens kone er en omklamrende, uforstående type, der flirter med biologen. Og borgmesteren er en dårlig faderfigur, som kun tænker på at øens beboere skal tjene penge. Beboerne er så repræsenteret af kvinden(!) der ejer hotellet, og moderen, der mistede sønnen til hajen. Beboerne kommer til at tabe penge hvis standene lukkes, så borgmesteren vil ikke lukke dem. Han gør det dog, da hans egne børn kommer i fare. Og her er filmens pointe. Hvorfor skal helten igennem alt det her? Hvorfor skal han udforske sin angst og ændre sin faderfigur fra borgmesterens følgagtige til hajjægeren, der lader kvinderne forstå, at de må vente til HAN har tid? Det er pga. børnene. Da det går op for helten, at han er et forbillede for sin lille søn, er det han ændrer sig og melder sig til en hajjagt, der mest af alt minder om det man hører om Karl-Mars kurser, knob og druk inklusive.
Heltens egne barndoms traumer bliver også lidt mere klare på den måde, idet de på denne "tidernes genkomst" måde sættes lige med sønnens traumer.

Alt i alt: en film om en fyr, der får muligheden for at gøre op med sine egne og fremtidige generationers dæmoner på een gang.

Der er meget mere i filmen, jeg ville bare skrive noget ned inden jeg glemte det.

No comments: